فن آوری وایرلس ( بی سیم ) چگونه کار می کند ؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
فن آوری وایرلس ( بی سیم ) چگونه کار می کند ؟
نوشته شده در شنبه 11 آبان 1392
بازدید : 467
نویسنده : مجتبی حسینی

امروزه گوشی های وایرلس در اندازه ی کف دست هستند و تنها چند اونس وزن دارند. همچنین خصوصیاتی همچون رنگهای گرافیکی زیبا ، موزیک ها در گوشی ها وجود دارند . تنها چند سال پیش ، الکترونیک این دستگاه به اندازه یک سایز چمدان بزرگ بود .

با استفاده از سرویس دیتای بیسیم شما می توانید فکس دریافت کنید ، در اینترنت بگردید ، ایمیل بگیرید و بفرستید یا بازی های تصویری را اجرا نمائید. برخی گوشی ها شامل دوربین ها ، نرم افزارها و GPS است .

حلقه ها و گره ها ؛

شبکه های وایرلس در یک جدول بندی خاص کار می کند که شهرها و مناطق را به سلول های کوچک تقسیم کرده اند . گاهی یک سلول پوشانندی چند بلوک شهری یا 250 مایل مربع است . هر سلول از یک سری فرکانس رادیویی یا کانال برای تامین سرویس در یک منطقه ی خاص استفاده می کند . قدرت این امواج کنترل شده است تا بازه ی جغرافیایی سیگنال را محدود کند . به همین دلیل می توان از فرکانس های یکسان در سلول های همسایه استفاده نمود . بنابراین عده ی زیادی از مردم می توانند به طور همزمان از سلول های مختلف مکالمه نمایند .

در هر سلول یک ایستگاه پایه وجود دارد که شامل آنتن وایرلس و دیگر تجهیزات رادیویی است . آنتن وایرلس در هر سلول تماس گیرندگان را به شبکه محلی متصل  می نماید .

دیگر برج های رادیویی بزرگ وجود ندارند ، آنتن های وایرلس می توانند روی برج کلیسا ، یا درخت ها یا میل پرچم ها نصب شوند . بسیاری از آن ها از یک بلندگو بزرگ تر نیستند . در مناطق مسکونی آنتن های بلندتر سیگنال ها را به نقاط دورتری می فرستند تا کاربران بیشتر و دورتری سرویس داشته باشند .

آنتن های وایرلس سیگنال ها را مانند ایستگاهای رادیویی منتقل می کند و مانند سیستم صوتی این سیگنال های رادیویی می توانند توسط درخت ها و ساختمانهای بلند را تحت تاثیر قرار بگیرند .

اتصال به شبکه های وایرلس :

هنگامی که شما گوشی وایرلس خود را روشن می کنید ، به دنبال سیگنالی برای تائید می گردد . سپس افراد می تواند کد شبکه ی مربوط را وارد کنند و وارد شبکه شوند .

اگر هنگامی که از یک گوشی وایرلس شماره گیری می کنید ، تماس شما از یک آنتن وایرلس نزدیک به آنتن دیگر منتقل می شود و به خط تلفن انتقال می یابد و سپس این تماس مانند سایر تماس ها می شود و شخص می تواند شماره گیری کند .

اگر شما یک موبایل دیگر را بگیرید تماس شما به یک شبکه خط زمینی منتقل شده سپس به گیرنده وایرلس مورد نظر انتقال می یابد یا این که مستقیما به شبکه ی وایرلس همسایه منتقل می شود.

اگر شما شخص دورتری را بگیرید تماستان به مراکز دیگری منتقل شده و برای جابجایی جهانی از کابل های فیبر نوری سود می برد . همه ی این امور در چند ثانیه روی می دهد قبل از این که شما Hello بگوئید .

چگونه صدای شما به صورت بی سیم جابجا می شود ؟

بیشتر گوش های بی سیم از فن آوری دیجیتال استفاده می کند که صدای شما را به ارقام دودویی 0 و 1 و مانند یک CD موزیک می شود این بسته های کوچک اطلاعاتی در شبکه ی بی سیم جابجا می گردند . در طرف دیگر فرآیند پردازش برعکس است و شما صدای شخص را می شنوید . اما چه چیزی گوشی بی سیم شما را تبدیل به موبایل می کند ؟ یعنی می توانید هنگامی که در خیابان قدم می زنید با گوشی صحبت کنید . شبکه بی سم ضعیف شدن اتصال شما را تشخیص می دهد و گوشی شما را به مرکز دیگری منتقل می کند .

اگر شما در خارج از منطقه ی منزل خود تردد کنید سرویس دهنده ی موبایل دیگری می تواند از گوشی حمایت کند . سرویس دهنده سیگنال ها را به شبکه اصلی می فرستد در نتیجه شما می توانید همانطور که جابجا می شوید تماس داشته باشید . این امر رومینگ نام دارد . رومینگ کلید ارتباطات موبایلی است ، تامین کننده های وایرلس با هم همکاری می کنند تا کاربران را در هر نقطه مورد حمایت قرار دهند .

چون شکل و سایز سلول ها تغییر می کند ممکن است فضاهای خالی میان مکان های تحت پوشش سلول ها قرار یرد .

این فواصل یا نقاط مرده می توانند تحت تاثیر درخت ها ، ساختمان های بلند یا سایر موانع ایجاد شوند . اگر یک دولت محلی اجازه قرارگیری آنتن ها را ندهد نقطه مرده بزرگی ایجاد خواهد شد .

کارهای بیشتر با دیتا :

یک گوشی وایرلس در واقع یک کامپیوتر متصل به رادیو است . بنابراین می تواند مثل کامپیوتر شخص شما می تواند اطلاعات را بفرستد یا دریافت کند . فن آوری دیجیتال برای تبدیل دیتا مورد استفاده قرار می گیرد مثل پیام کوتاه ، ایمیل ، تصاویر دیجیتال که به بسته های کوچک تبدیل می شوند . این بسته ها می توانند درون شبکه جابجا شوند .

از آنجا که صنعت وایرلس به شبکه های وابسته به بسته ها تبدیل شده است از همان فن آوری مثل اینترنت استفاده می کند . امروزه شبکه های وایرلس سرعت های 5 تا 10 برابر بیش از دایل آپ ایجاد می کنند . شبکه های جدید سرعت بیشتری دارد مانند DSL یا بیشتر از آن . این شبکه های سریع تر به این معناست که اینترنت همه جا در دسترس خواهد بود ، در کف دست شما .

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: وایرلس , ,
:: برچسب‌ها: وایرلس , دیتا , حلقه , گره , بیسیم ,



مطالب مرتبط با این پست
.